Dagens I-landsproblem del. 31

1# Bistondsknappen på pantautomaterna

Som ni säkert vet har dom placerat en gul bistondsknapp farligt nära den vanliga "ge mig mina jävla pantpengar"-knappen. Jag var förbi och skulle inkassera en stor summa pengar efter all julmust (ja en del!) som gick åt under juletider/nyår+lite till fram till påsk och blev lite fundersam kring just den där gula knappen. Undrar hur många uteliggare som knäpper iväg hela sin veckolön till afrikas horn? Lustigt förresten hur det är omöjligt att inte se ut som en luffare när man ska ner med panten till affären...nån konstig version av walk-of-shame kanske.

Hursomhelst, undrar när den gula knappen skickar iväg panten rakt tillbaka till svenska staten. Dom säger att sverige är ett av världens rikaste länder men hur rika är vi när grannländerna norge och danmark tjänar dubbelt så mycket på sina jobb än här (iaf i min arbetssektor). Tror att årets julklapp för några år sedan var att skicka iväg en matkassa till länder med extrem hungersnöd, i år var det en matkasse till oss själva. Snart kanske vi får tillbaka alla getter och metspön för africa doesn't need it anymore baby!

extra: klassisk googling




/Luke "I stole your car" von Duke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0