TK gör det igen!

Ni som har läst gamla inlägg på denna ytterst ostabila blogg vet säkert om att mina resor med Tågkompaniet sällan går som planerat.

Därav har jag systematiskt utvecklat flera praktiska strategier för att slippa betala (kalla det planka om du vill) på dessa resor.

Taktik 1#

Jag gömmer bagage och sliter snabbt av jackan, låtsasläser någon bok så man undviker ögonkontakt med konduktören och spelar musik i lurarna på högsta nivå. När TK-Britta ska kolla "nya resande" måste hon va tillräckligt ihärdig att knuffa mig på axeln för att be om biljett, vilket man då självklart får betala för...men oftast bryr dom sig inte.
Denna taktik funkar bäst när det är många påstigande.

Taktik 2# (vilket jag utförde idag)

Tåget är nästan tomt. Slänger av jackan o smiter in på toaletten direkt. Går ut efter ett tag och då har Britta redan gått sin rond snabbt för det var inga nya muppar på tåget. Skiten stannar i Borlänge där dom alltid byter Britta mot Kenneth. Kenneth kommer och frågar om jag har biljett men svaret blir helt enkelt "Jag gick på i Falun" vilket han omöjligt kan veta.

Anledningen till att jag inte har lust och punga ut 179 kr från Falun till Örebro är för att jag är student och köper hellre en B som i Bag in a Box...och för att det ofta är nått som skiter sig längst vägen.

Mycket riktigt. Tåget stannar i Frövi, som borde ligga bra till i kategorin "End of the world". Där fastnar hela ekipaget och efter 30 min säger Kenneth lätt missnöjt:

"Vi står kvar i Frövi för att det är problem med växlarna fram till Örebro. Dom håller på att åtgärda felet"

<--Frövi

Det Kenneth menar igentligen är att reperatörs-Rolf sitter med en termos kaffe och bulle och han skiter fullständigt i om växlarna frusit fast för det gör dom varje år ungefär vid årstiden vinter konstigt nog...

<---Rolf

Två timmar senare inser tågkonduktören att inget händer och skickar därför alla resenärer på bussen istället. Men det skulle inte kosta nått...bara visa tågbiljetten. 

Ajdå, Ludde hade visst ingen tågbiljett! Karma rakt tillbaka i ansiktet. Fick lägga 50 pix in till stan men det va iaf mindre än orginalpriset.

Tråkigt nog fick jag sitta precis brevid två megafjortisar som hade världsrekorsförsök i antalet "Jag bah!" i 45 minuter. Men det är sånt man får ta när växlarna fryser!!!


Har en till grej jag måste berätta om...

En stackars kvinna blev av med sin plånbok i tumultet med byte till buss. Väl inne i bussen vädjade hon till alla passagerare med orden:

"Är det någon av er som tagit min plånbok? Är det de så får ni gärna ta pengarna men jag vill ha tillbaka mitt körkort i alla fall!"

Ganska tråkigt läge, jag vet...men vad hade hon förväntat sig för svar? Att tjuven i fråga skulle resa sig upp och;

"Okey det var jag! Jag erkänner! Dumt gjort! Men då tar jag 500-hundrigen här så kan du få körkortet tillbaka, är de lugnt?"

/
LvD

Kommentarer
Postat av: Belleboop

ja bah garvade sönder när ja bah läste detta inlägg! :D

2010-01-14 @ 22:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0